Szczelinomierz w plecaku

szczelinomierz_20_listkowy_0_05_1mmOstatnio borykałem się z problemem obcierających zacisków po zdjęciu i założeniu koła. Rowerem MTB nie robię szczególnie długich dystansów, zaciski są najniższej klasy, wiec zdarza się, że tłoczki mają problem z odbijaniem. Czasami udaje się ustawić koło tak, że zacisk jedynie muska tarczę i teoretycznie jest to akceptowane. Hmmm… Z ostatnich doświadczeń powiem, że nie do końca należy akceptować taki stan. Gdy jakiś czas temu przewoziłem rower. Mam duży samochód, ale nie tak duży, żeby rowerem wjechać bez zdejmowania koła. Po wyjęciu roweru z pojazdu zaczęła się jak zwykle gimnastyka z regulacją koła.

Udało się doprowadzić do takiego stanu, że tarcie było, ale można było jeździć a koło nie doznawało zauważalnych oporów. Po kilkunastu km jazdy, szczególnie przy wyższych prędkościach zauważyłem, że obcieranie stawało się głośniejsze. Gdy się zatrzymałem, zauważyłem, że tarcza jest wyraźnie ciepła, a powinna być zimna. Klasyczna regulacja – poluzuj zacisk, zaciśnij klamkę, dokręć zacisk – nie zdawała egzaminu. Dlatego wpadłem na pomysł, aby tą metodę usprawnić. Potrzebny jest szczelinomierz. Jest to najlepsze narzędzie, bo kosztuje nic, a mamy pod ręką precyzyjny przymiar. Procedura wygląda tak.

  1. Sprawdź, która strona zacisku obciera.
  2. Poluzuj zacisk tak, aby swobodnie mógł się przemieszczać.
  3. Włóż listek od 0.2mm do 0.3mm pomiędzy tarczę a klocek, który obciera.
  4. Zaciśnij klamkę z włożonym listkiem.
  5. Trzymając klamkę dokręć lekko zacisk, aby nie mógł się przemieszczać.
  6. Wyjmij listek i kilka razy zahamuj. Jeżeli coś obciera, powtórz procedurę z innym listkiem.
  7. Dokręć zacisk odpowiednim momentem.

Kupiłem sobie 3 szczelinomierze, po 7 PLN sztuka – wystarczą. Jednak tutaj uwaga. Takie tanie badziewia są zabezpieczane różnego rodzaju olejami przed rdzą. przed przystąpieniem do tego typu regulacji należy szczelinomierz dokładnie umyć w benzynie ekstrakcyjnej (każdy listek oddzielnie), gdyż w przeciwnym razie może dojść do zabrudzenia tarczy lub klocka.

Jak zawsze zapraszam na
Forum Rowerowe.org

Ten wpis został opublikowany w kategorii Mechanika rowerowa. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.