Pojawiła się potrzeba… nie zawsze miałem potrzebę wypełnienia pewnej luki związanej z poruszaniem się po polskiej prowincji. Moje rodzinne okolice to lasy, ale także dużo ciekawych asfaltów i szutrów. Mając rower MTB teoretycznie można pokryć każdy teren. Oczywiście nie odbywa się to bez kompromisów, często daleko idących. MTB na szutrowej drodze sprawuje się bardzo dobrze, jednak biorąc pod uwagę duży udział asfaltu, to trochę skórka za wyprawkę. Opona Smart Sam 2.1″, mimo że daje radę na asfalcie, nie nadaje się do dłuższych wycieczek po tej nawierzchni. Skutkuje to zwykle podświadomą ucieczką w teren i czasami stratą ciekawych tras.
Dwa lata temu złożyłem rower fitness. Gdy nabyłem ramę widziałem już, że rower będzie wyłącznie na szosę. Rama jest stricte szosowa. 28mm to prawdopodobnie absolutne maksimum co może wejść.
Podjąłem decyzję, aby zbudować przełaj, a po naprawie gwintu w ramie, fitness spróbuję sprzedać. Rama – chyba jedyna powszechnie i bezproblemowo dostępna Accent CX One. Propozycja konfiguracji:
Komponent | Producent | Model | Waga [g] |
Rama | Accent | Accent CX One | 1580 |
Widelec | Accent | Accent CX One | 760 |
Mostek | Smica | 100mm/+-8 stopni | 130 |
Kierownica | Satori | Cheetah 440mm | 280 |
Sztyca | Amoeba | Borla | 265 |
Siodełko | WTB | Silverado | 230 |
Koła | Novatec/Rodi | 2500 | |
Korba | Shimano | FC-CX70 46/36 | 800 |
Suport | Shimano | SM-BB6700 | 90 |
Stery | Accent | HSI-S01 | 100 |
Kaseta | Miche | Primato 10sp 14-28 | 265 |
Przerzutka przód | Shimano | FD-CX70 | 108 |
Przerzutka tył | Shimano | RD-5701 SS | 230 |
Hamulce | Avid | BB7 Road | 660 |
Klamkomanetki | Shimano | ST-5700 | 490 |
Opony | Schwalbe | CX Pro 1.2″ | 800 |
Łańcuch | Shimano | CN-6701 | 270 |
Pedały | Author | APD-427 | 280 |
Dętki | Continental | OEM | 400 |
Pozostałe detale | 500 | ||
Suma | ~9300 |
Hmm… Zastanawiam się co jest nie tak. Nawet gdyby uwzględnić fakt, że pozostałe detale, których nie uwzględniłem będą ważyć nawet 500g, to rower będzie ważył poniżej 9300g. To bardzo mało. Podejrzewam, że waga ramy jest podana dla najmniejszego rozmiaru. Realna waga zapewne będzie większa, ale to i tak dobry wynik. Jestem zaskoczony, tym bardziej, że zdecydowałem się na ciężkie koła z obręczą 19mm. Gdyby np zastosować koła Shimano WH-RX05, odjąłbym około 400g. 400g jest bardzo kuszące, ale po pierwsze tarcze na centerlock, po drugie łożyska klasyczne. Nie jestem przekonany ani do pierwszego ani do drugiego. Tarcze na centerlock mogłyby jeszcze być, ale łożyska klasyczne (konusy) przestałem lubić. Być może demontaż łożysk maszynowych wymaga w wielu przypadkach większej uwagi, ale późniejsza regulacja „luzów” jest już trywialna. W razie problemów z łożyskami, dostępność – zawsze, wszędzie i dowolnej klasy. Z komponentami zamiennymi do łożysk rozbieralnych już nie koniecznie musi być tak różowo. Przy tym wyborze moja masa też nie pozostaje bez znaczenia. Jestem ciężkim zawodnikiem i obawiam się, że 28 szprych może nie dawać sobie rady tak dobrze jak 32 czy 36. Ale jednak ujęcie 400g kusi…
Zastanawiam się nad przełożeniem. W fitnesie mam napęd 3×9 w zakresie układzie 30x39x50 – 14-28. Od dołu zapas przełożeń bardzo duży, od góry ze względu na duży blat, koronka 14T pozostaje niewykorzystana. Tutaj będzie inaczej. Zdejmuję z blatu 4 zęby, więc 14T będzie wykorzystywane. Od dołu znika jednak 30T i pojawia się o 6 zębów więcej. Shimano ma dość dziwny wybór kaset juniorskich. Albo 12-27, albo 14-25. Tak trochę „ni przypiął ni przyłatał” do lekkiego przełaju. Miche ratuje sytuację, bo ma w ofercie kasetę 14-28 dla napędu 10sp.
Hamulce… W planie były Tektro Lyra, ze względu na masę i cenę. Producent twierdzi, że hamulec współpracuje zarówno z klamką szosową jak i V-brake. Dziwna sprawa, która wzbudziła moje podejrzenia. Nie ma zbyt wielu opinii na temat Tektro Lyra. Znalazłem jedną w miarę kompetentną, w której użytkownik skarży się na to, że hamulce na klamce szosowej działają, ale nie mają zbyt dużej mocy, takiej jakby można by się spodziewać. Sugestia aby stosować linki bez efektu kompresji – słaba opcja dla mnie. Postanowiłem więc dociążyć rower i wybór padł na Avid BB7. Wersja „road” nie jest jednak w naszym kraju łatwo dostępna – złożyłem zamówienie i będę czekał.
I chyba tyle na razie w tym temacie. Zobaczymy jak będzie szło kompletowanie komponentów…