Świeża i czysta guma

p3pb3285659Nigdy nie interesowałem tematem konserwacji ogumienia, do momentu, kiedy zauważyłem, że niektóre gumy dość szybko wietrzeją. Co jest powodem wietrzenia? Dwa czynniki. Tlen z powietrza oraz ultrafiolet – czyli słońce. Czym się to objawia. Zwykle pierwszym objawem jest zmiana koloru. Z ładnego „gumowego czarnego” na „czarny zakurzony”. Oczywiście opona zawsze jest zakurzona, ale w pewnym momencie „kurz” nie daje się domyć. Co w następnej kolejności? Zwietrzała guma, to przede wszystkim zmiana jej właściwości mechanicznych. Trudno powiedzieć w jaką stronę ta zmiana pójdzie, gdyż wszystko zależy od rodzaju mieszanki. Tak zaawansowanego rozkładu gumy doświadczyłem jedynie na oponach samochodowych.

Miałem koło zapasowe, nigdy nie używane. Pewnego dnia postanowiłem zobaczyć jak się trzyma… Już na pierwszy rzut oka wyglądało kiepsko. Przy bliższych oględzinach powierzchnia była cała spękana. Ewidentnie guma straciła swoje właściwości mechaniczne, skoro zaczęła pękać. Czasami stara guma twardnieje i nie ma już tak dobrej przyczepności jak nowa.

Rowerowego koła do takiego stanu jeszcze nie doprowadziłem, ale te opony, które większość czasu spędzają na powietrzu i słońcu(czyli letnie) już straciły swój dawny blask. Komplet opon letnich (Schwalbe Big Apple) są wykonane z dość trwałej mieszanki, więc powinny posłużyć jeszcze 2, może 3 sezony. Zatem warto o nie zadbać podczas przechowywania, podobnie jak i pozostałe.

Chemia… 11 listopada świętuję przed telewizorem i przygotowaniami do pracy dnia następnego, więc postanowiłem zająć się tematem. Podczas wizyty na myjni wpadłem na stację i kupiłem dwa środki znanych firm. Autoland i Sonax.

photo-90944129-3d37-4644-b65b-18be3ddb727a-for_zoom pianka_do_opon_1

Czernidło oczywiście nie jest czarne 😉 Powoduje ono jedynie to, że opona znów staje się czarna. Cenowo ma się to tak. Autoland 15 PLN, Sonax 30 PLN. Różnica wyraźna. Ciekawe jakie jest przełożenie na jakość. Pianka Sonax w użyciu wygląda tak… Należy nanieść i zostawić do wyschnięcia. Proste.

Zapach mi coś przypomina… Pachnie jak zwykła pianka do czyszczenia plastików czy tapicerki. Przy okazji pogwałciłem wszelkie zastrzeżenia producenta, czyli „nie stosować do opon rowerowych oraz motocyklowych” oraz „nie stosować na bieżnik”. O ile druga uwaga jest zrozumiała (może być ślisko) tak pierwsza już jest zupełnie niezrozumiała. Z pewnością mieszanki rowerowe są inne niż samochodowe, ale bez przesady. Zarówno jedna i druga mieszanka przeznaczona jest do jazdy po asfalcie – tym samym asfalcie. Producent deklaruje na opakowaniu, że środek starcza na zabezpieczenie 24 opon samochodowych. W przypadku rowerowych jest to z pewnością mniej. Po dwóch kompletach oceniam to na połowę tego, czyli max 6 kompletów opon. Wniosek? Pianka Sonax to dość drogi sposób zabezpieczenia gum. Pianka schnie znacznie dłużej niż deklaruje to producent (ok 20 min). Opony pozostawiłem na około 3 godziny na świeżym powietrzu. Są trochę lepkie i śliskie. Na kilka miesięcy wystarczy.

Jak zawsze zapraszam na
Forum Rowerowe.org

Ten wpis został opublikowany w kategorii Akcesoria i osprzęt. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.