Size matters…

tarczaJestem w trakcie dłubania przy hamulcach tarczowych w dwóch rowerach. Pierwszy rower trekingowy (zbudowany na ramie MBT). Zainstalowane hamulce Avid BB7, tarcze 180mm. Drugi rower MTB z niskiej półki, hamulce SLX M675, tarcze 180mm. W obu rowerach rozmiar „plus”. Typowo w rowerach amatorskich stosuje się tarcze 160mm, a w rowerach miejskich nawet 140mm. Tarcze hamulcowe nie są szczególnie drogim komponentem. Najtańsze można już kupić od 30 PLN… Gdzie jest granica? Nie wiem, ale na rynku występują też tarcze za grubo ponad 100 PLN za sztukę, o designerskim wyglądzie, zaprojektowane specjalnie tak, aby usprawnić odprowadzanie ciepła. Największe seryjnie dostępnie tarcze to 8″ (czyli 203mm).

Od początku Wszechświata wiadomo, że im większe tarcze, tym większa skuteczność hamownia. Dlaczego? Można zrobić bardzo prostą kalkulację. Załóżmy, że nasz doświadczalny rower ma tarcze 140mm. Rozpędzamy go do jakiejś prędkości V i na klamkę przykładamy siłę F. Z badania wychodzi, że aby zatrzymać rower tarcza musi wykonać 3 obroty, a rower przejedzie drogę hamowania S. Zatem, aby wyhamować do zera z prędkości V, używając siły F klocek musi ślizgać się po tarczy na odcinku około 1319mm. Co będzie gdy zwiększymy rozmiar tarczy i zachowamy tą samą siłę i prędkość?

Średnica tarczy Ślizg klocka Liczba obrotów tarczy Droga hamowania roweru
140 mm ~1319 mm 3 S
160 mm ~1319 mm 2,6 0,86*S
180 mm ~1319 mm 2,3 0,76*S
203 mm ~1319 mm 2 0,66*S

Wyniki prostych obliczeń… Stosując tarczę 203mm zaoszczędzamy 1/3 drogi hamowania w stosunku do tarczy 140mm (przy tej samej energii do wytracenia i tej samej sile nacisku na klamkę). Zyski dużej tarczy to nie tylko droga hamowania. Większa tarcza to też lepsze chłodzenie, przez co skuteczność hamowania rośnie.

Dlaczego więc nie stosujemy dużych tarcz? Mania lekkości. W świecie rowerowym są jednostki, którym ciąży stalowa śrubka, dlatego wymieniają ją na śrubkę aluminiową… Popatrzmy o co się bijemy. Tarcza Accent Freezer. 160mm – 136 gram, 203mm – 196 gram. Różnica wręcz śmieszna. Ale do większej tarczy trzeba doliczyć jeszcze masę adaptera. Adapter PM/PM ze 160 mm na 203mm to masa zapewne góra 50-60 gram. Zatem do całego biznesu (oś przednia) dorzucamy 100-120g dla tarczy 203mm względem tarczy 160mm, a zyskujemy 20% drogi hamowania (lub patrząc z punktu widzenia siły, mniejszą siłę z jaką trzeba nacisnąć klamkę, aby zatrzymać rower na tej samej drodze).

Jak zawsze zapraszam na
Forum Rowerowe.org

Ten wpis został opublikowany w kategorii Technikalia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.